Udskiftning af kobling pris – Hvad koster udskiftning af kobling?
I takt med, at din bil bliver ældre, er der en række dele, der bliver slidt og skal skiftes. Både kobling og gear bruges hele tiden – og især ved bykørsel. Derfor er det ikke muligt at undgå, at der sker slitage på koblingen og gearkassen. Efterhånden som din bil bliver ældre, bliver disse dele derfor mere slidte.
Der er dog en række symptomer, der er værd at holde øje med, da de kan indikere, hvornår det er på tide at få skiftet kobling og svinghjul. I og med, at koblingen er en vital del af bilen, da den står for at overføre kraft fra motor til hjul, er det derfor ikke en del, der skal gås på kompromis med.
Pris: Hvad koster en ny kobling?
Det er ikke muligt at give et konkret svar på en ny kobling pris. Det skyldes, at prisen for et koblingsskift ikke er den samme for alle mærker og modeller. Hvad det vil koste at skifte kobling i din bil, afhænger derfor i høj grad af dens mærke og model. Netop derfor er det vigtigt at indhente flere tilbud på opgaven.
Priserne kan svinge fra 4.000 kr. til 8.500 kr., hvilket vidner om, at der er forskel på priserne. Ikke blot fordi, at der er forskel på, hvad det koster at få koblingen skiftet på de enkelte mærker og modeller, men i høj grad også fordi værkstederne har forskellige priser. Det understreger blot vigtigheden af at få flere tilbud.
Udskiftning af kobling priser:
- Citroën – Gns. pris: 5.875 kr. (Fra 4.507 kr. til 7.856 kr.)
- Fiat – Gns. pris: 4.606 kr. (Fra 3.820 kr. til 6.022 kr.)
- Ford – Gns. pris: 6.611 kr. (Fra 5.037 kr. til 8.472 kr.)
- Hyundai – Gns. pris: 4.616 kr. (Fra 3.766 kr. til 5.539 kr.)
- Kia – Gns. pris: 4.877 kr. (Fra 4.062 kr. til 5.608 kr.)
- Peugeot – Gns. pris: 5.513 kr. (Fra 4.263 kr. til 7.177 kr.)
- Skoda – Gns. pris: 6.695 kr. (Fra 5.380 kr. til 9.002 kr.)
- Suzuki – Gns. pris: 4.754 kr. (Fra 4.152 kr. til 5.522 kr.)
- Toyota – Gns. pris: 316 kr. (Fra 4.216 kr. til 7.598 kr.)
- Volkswagen – Gns. pris: 7.466 kr. (Fra 5.819 kr. til 9.669 kr.)
Hvordan fungerer en kobling?
Du er næppe i tvivl om, at bilens kobling er en vital del af bilen. Det er nemlig koblingen, der har til opgave at overføre omdrejningskraften fra motor til hjul. Det betyder også, at koblingen forbinder to eller flere aksler, der roterer. Desuden står koblingen for, at der er en forbindelse mellem motor og gearkasse.
I en bil med manuelt gear, er det dens kobling, der står for at forbinde de to aksler, der kommer fra motoren og akslerne, der kører hjulene rundt. Når koblingen trædes ned, er der et leje, der presser nogle fjedre, der er lavet metal, som har til formål at sikre, at koblingsnavet får frit løb mellem trykpladen og bilens hjul.
Derfor skal der heller ikke være nogen tvivl om, at koblingens funktion er en vital del af bilen. Bilens motor genererer nemlig hele tiden kræfter, som får hjulene til at køre rundt – uden koblingen sendes disse kræfter dog ikke ude til hjulene.
Vigtigt at behandle koblingen ordentligt
Da det er en vigtig del af din bil, er det naturligvis vigtigt, at du passer godt på din kobling. For at undgå, at der opstår unødig slitage på din kobling, er det vigtigt, at bilen altid igangsættes i det laveste gear. Man får nemlig hurtigere bilen i bevægelse, hvilke vil slide mindre på dens kobling.
Starter du i et for højt, vil det ende med at din kobling bliver filet, for at få gang i bilen. Det vil din kobling tage skade af. En helt anden måde at spare lidt på koblingen er, at du bør sætte din bil i frigear og helt slippe koblingen, hvis du holder stille. Det kan være, hvis du holder for rødt lys eller du sidder fast i en kø.
Sætter du bilen i frigear og slipper koblingen, så undgår du, at koblingsnavet bliver presset sammen i en lang tidsperiode. Derved er du sikret, at du ikke slider helt så meget på udrykkerlejet. Du kan opleve at koblingen rusker ved start, hvilket kommer af, at den er alt for varm, og derfor vil det få bilen til at ryste lidt.
Koblingen er bestående af to dele
Helt grundlæggende består en kobling af to dele: en koblingsplade og et drivhjul. Hvis pedalen ikke bliver trykket ned, er der et sæt fjedre, der sørger for, at selve trykpladen bliver trykket op mod koblingspladen. Når pladen får et pres fra trykpladen, vil det resultere i, at pladen og drivhjulet bliver trykket sammen.
Det er denne funktion, der medfører, at kræfterne bliver overført fra motor til hjul, så de kan køre rundt. Når du træder koblingen ned, bliver trykpladen fjernet helt fra koblingspladen. Det betyder, at drivhjulet bliver sluppet, hvilket også vil resultere i, at hjulene ikke længere kører rundt.
Dog drejer hjulene stadig rundt i det, der kaldes for frihjul. Det er dog værd at bemærke, at det ikke betyder, at de bliver kørt rundt.
Symptomer på slidt kobling – Hvornår skal koblingen udskiftes?
Der findes flere symptomer på en slidt kobling. På trods af dette, er det ikke let at sige, hvornår det er tid til at skifte en bils kobling ud. Det er dog en god idé at være opmærksom på disse symptomer, da de indikerer, at det er ved at være på tide, at der bliver sat en ny kobling i bilen.
Desuden er der også klare tegn på, hvornår koblingen er helt ødelagt eller defekt. Hvis den er ødelagt, er der ikke tid til at vente med at skifte den ud. Herunder kan du finde fire symptomer på en slidt kobling, som kan hjælpe dig med at vurdere, hvornår det er på tide, at bilens kobling bliver udskiftet.
På trods af, at du næppe har lyst til at betale for udskiftningen af din kobling, er det ikke noget, du må ignorere eller udskyde. Gør du det, så kan det ende med katastrofale konsekvenser.
- Det første symptom på en slidt kobling er, at det ikke må være svært at træde koblingen ned. Er det svært at træde pedalen ned, er det også svært for dig at skifte gear. Oplever du dette, vil det være et klart tegn på, at koblingen er ved at være slidt. Derfor bør du også sørge for at få den skiftet.
- Det andet symptom er, at der ikke må være hverken stigende eller faldende lyde fra motoren, uden at der er kontakt med koblingen. Hvis du oplever dette, er det vigtigt at få en mekaniker til at lave en undersøgelse af det.
- Tredje symptom på, at din kobling er ved at være slidt er, at det er svært eller det larmer, ved skifte af gear. Det er især værd at holde øje med, om det lyder som skærende tænder, når du skifter gear. Hvis du oplever dette, er det sandsynligvis, fordi din kobling er gået i stykker.
- Det fjerde og sidste symptom på, at det er ved at være tid til at skifte din kobling er, at det ikke må være svært at finde koblingspunktet. Desuden skal du også sikre, at bilen ikke ryger ud af gear. Hvis det sker, så er det et klart tegn på, at der er noget galt med bilens kobling.
Hvordan undgår man slitage på koblingen?
Som der også er givet udtryk for før, så er det vigtigt, at du passer godt på din kobling. Vil du passe bedst muligt på den, så skal du undgå mest muligt friktion på koblingen. Det kan lyde en kende mærkeligt, da den jo netop står for friktionen mellem gearkasse og motorblok.
Det er dog ikke noget, der ændrer på, at den helst skal være mindst muligt i brug. Sørg derfor for, at den ikke bruges mere, end det er nødvendigt, når du kobler ind og ud. Det betyder blandt andet, at du skal undgå at file på koblingen. Det er dog noget, som man nemt kan komme til, hvis man er ny og uerfaren bilist.
For det betyder nemlig, at du ikke bør bruge din kobling som en form for speeder, hvor du blot giver gas på gaspedalen, hvorefter du langsomt sætter i gang med koblingen. Det kan virke som en nem måde at få bilen i gang, men det slider dog unødigt på koblingen, hvorfor levetiden af den også bliver forkortet.
Du bør koble helt ud, når du holder stille
Når du holder stille, er det en god idé, at du sørger for at koble helt ud, så du kan sætte din bil i frigear. Det er nemlig med til at mindske slitagen på koblingen, da det vil sikre, at den ikke står spændt og slides. Holder du stille i lang tid, kan du med fordel også trække håndbremsen, så du kan bilen i frigear.
På trods af, at ikke alle er klar over, er sidstnævnte faktisk også gældende ved parkering. Her skal du helst have din bil i frigear, da det er med til at mindske slitage på koblingen. Sørger du blot for at følge disse tips, er det faktisk ganske let at forlænge levetiden på din bils kobling med op til flere år.
Udskiftning af kobling – hvad dækker det over?
Kan du mærke, at din bil er begyndt at ruske, er det på tide, at du får skiftet kobling. Dertil er det også et tegn på, at det er tid til udskiftning af svinghjulet. Der er mange nyere biler, der er udstyret med et såkaldt dual mass-svinghjul, der er to stykker metal, der er sat sammen med hårdt gummi imellem.
Dette giver en forbindelse fra svinghjulet til bilens motor. Det er også her, at selve koblingsnavet er placeret. Hvis svinghjulet er slidt op, kan man tydeligt mærke det, da koblingen rusker. Endnu værre kan det dog gå ud over motorens gang.
Hvad det betyder er, at der faktisk er en del biler, der vil gå dårligt i tomgang. Kan du mærke, at din bil kører dårligt i tomgang, så er der en risiko for, at du kører rundt med et defekt svinghjul.
Når koblingen skiftes, gør svinghjulet også
Det er meget normalt, at man i forbindelse med udskiftning af koblingen også skifter svinghjulet. I og med, at det er en relativt omfattende opgave, betyder det også, at det er en opgave, der tager forholdsvis lang tid. Den tager i hvert fald en del længere, end det er forventeligt, at man andre bilreparationer gør.
Dog er det værd at nævne, at udskiftning af kobling er en rutineopgave på de fleste værksteder. Derfor vil du også opleve, at de har en relativt fast pris på både opgave og de reservedele, der skal bruges hertil. Hvad det også betyder er, at det især er timeprisen, der adskiller de mange værksteder prismæssigt.
Det er naturligvis også derfor, at det ofte godt kan betale sig at indhente flere tilbud. Gør du det, vil du også opleve, at der faktisk er mange forskelle priserne. Hvis du har fået flere tilbud på at udskifte koblingen på din bil, vil du også kunne se, at det faktisk var nødvendigt at indhente flere forskellige tilbud.
Du skal som regel undvære bilen i et par dage
Som der også er givet udtryk for før, er der tale om en relativt omfattende opgave, når du skal skifte kobling på din bil. Derfor er det kun i yderst sjældne tilfælde, at du ikke vil skulle undvære bilen i et par dage. Det er især gældende, hvis du vælger at aflevere din bil på et værksted, hvor de har travlt.
Er du afhængig af en bil på daglig basis, er det derfor en god idé at angive, at du ønsker en lånebil, når du er i færd med at indhente tilbud. Derved er du nemlig garanteret, at du får tilbud, der inkluderer lån af en bil, som du kan køre i. Det er en fordel, da du dermed ikke skal undvære en bil i flere dage.