Bilsyn Pris – Hvad koster et bilsyn?

Det er et lovkrav, at du overholder det periodiske bilsyn. Er din person- eller varebil ældre end fire år, har du pligt til at syne den hvert andet år. Står du over for at skulle syne bil, er der sandsynligvis en mase ting, som du gerne vil vide mere om. Hvad de fleste dog gerne vil vide er, hvad prisen er for et bilsyn.

I denne artikel kan du blive meget klogere på, hvad det forventede prisniveau er. Desuden kan du også blive klogere på, hvordan et bilsyn fungerer, hvad der bliver kontrolleret og meget mere. Efter at have læst denne artikel, vil du derfor være godt klædt på til at sende din bil til syn.

Hvad er prisen på et bilsyn?

Du vil sikkert gerne vide, hvad syn af bil koster. Det er dog ikke helt så let at svare på, da prisen på bilsyn varierer en del. Du kan dog forvente, at det vil koste 4-500 kr. I og med, at der er stor konkurrence mellem de mange aktører, er der ofte gode forudsætninger for at få en god pris. Det gælder især i områder med mange synshaller.

Dog er der også en risiko for, at du kommer af med et alt for højt beløb, hvis du ikke gør dit forarbejde. Hvad der menes med dette er, at det er en god idé, at du tager dig tid til at kontakte flere synshaller i lokalområdet. Ved at gøre dette, vil du opleve, hvor store prisforskellene er, og hvor mange penge du kan spare.

Hvad koster syn af bil?

  • 9000-9999 – Nordjylland: 425 kr.
  • 8000-8999 – Østjylland: 410 kr.
  • 6000-6870 – Syd- og Sønderjylland: 410 kr.
  • 6880-7999 – Vest- og Midtjylland: 406 kr.
  • 5000-5999 – Fyn og Øerne: 387 kr.
  • 3000-3699 – Nordsjælland: 383 kr.
  • 4000-4999 – Øvrige Sjælland og Øerne: 379 kr.
  • 1000-2999 – København: 352 kr.
  • Danmark: 396 kr.

Med afsæt i denne liste, er det forholdsvis nemt at skabe sig et overblik over, hvad det koster at sende sin bil til syn. Du kan endda finde dit postnummer på listen, hvorefter du kan få et endnu mere specifikt bud på det. Det er dog ikke noget, der ændrer på, at det er vigtigt, at du sørger for at få tilbud fra flere synshaller.

Har du en synshal, som du altid bruger, er det stadig værd at få flere tilbud. Du kan nemlig bruge denne viden til at forhandle om en bedre pris hos din foretrukne synshal. Da det er det samme arbejde, der bliver udført, uanset hvilken af synshallerne i dit lokalområde, der vælges, er der ingen grund til at betale overpris.

Synstjek af bil pris: Hvad koster et synstjek?

Et bilsyn og et synstjek er ikke det samme. Et synstjek er en uvildig gennemgang af din bil, som udføres på et værksted, før din bil sendes til syn. Det er en god idé at sende din bil til et synstjek hos en mekaniker, før du sender den til syn. Din bil vil nemlig gennemgås for fejl og mangler, der skal udbedres, før den kan godkendes.

Der er ikke nogen grund til at spare dette tjek væk. Hvis din bil ikke kan bryste sig af at leve op til de gældende regler ift. miljø og sikkerhed, vil det blot resultere i et omsyn. Sker det, skal du ikke blot betale for de af din synshal angivne reparationer, men også for det påkrævede omsyn efterfølgende.

Derfor kan du lige så godt sende din bil til et synstjek, før du sender den til syn. Det kan både spare dig for en del tid og penge. Det er dog værd at fremhæve, at synstjekket sjældent er specielt dyrt. Du skal derfor ikke tro, at du skal betale en stor sum penge, for at få din bil gennemgået af et professionelt værksted.

Vurderes det, at der er en eller flere ting, der skal repareres, før din bil er klar til syn, skal du naturligvis fikse dette. Hvis der er tale om et større stykke arbejde, da der er tale om omfattende reparationer, vil det dog få regningen til at løbe op. Disse udgifter havde du dog blot skulle tage efter synet under alle omstændigheder.

Hvornår skal min bil til syn?

Du har ikke pligt til at sende din bil til syn de førte fire år efter, at den er blevet indregistreret. Det gælder for både person- og varebiler. Derefter har du dog pligt til at sende den til et periodisk bilsyn hvert andet år. Du skal dog ikke selv huske på det, da du automatisk vil få en indkaldelse fra Færdselsstyrelsen i din eBoks.

Hvis du har en bil, der er mere end 40 år gammel, og er registreret som veteranbil, er det ikke et krav, at du syner den hvert andet år. Her foreskriver loven, at den i stedet skal synes hvert ottende år. Det er dog kun i tilfælde af, at den er registreret som veteranbil. Er den ikke det, så skal den stadig til syn hvert andet år.

I og med, at det er lovpligtigt at sende sin bil til syn, vil du – som sagt – få en indkaldelse fra Færdselsstyrelsen i din eBoks, når det er tid til dit næste syn. Derfor skal du ikke bekymre dig for, om du selv skal gå og huske på det. Fra du har modtaget din indkaldelse til synet skal være foretaget, har du faktisk hele otte uger.

Før du sender din bil til syn, er det – som tidligere nævnt – klogt først at sende den til et synstjek. Derved er du nemlig garanteret, at du kan tage diverse fejl og mangler i opløbet. Det er en fordel, da du derved kan nå at få dem udbedret før selve synet. Som følge af dette, kan du undgå at dumpe dit bilsyn.

Hvis du ikke kan huske, hvor lang tid, der er gået, siden du sidst har fået din bil synet? Og har du et ønske om at være lidt på forkant, så du eventuelt kan få bilens synstjekket? I så fald kan du blot logge ind med NemID på Færdselsstyrelsens hjemmeside, hvor du kan tjekke det.

Kan koste dyrt ikke at overholde tidsfristen

Det er vigtigt, at du sørger for at syne din bil til tiden. Gør du ikke det, er det en overtrædelse af loven, og det fører konsekvenser med sig. I første omgang vil du dog blot modtage en såkaldt erindringsskrivelse, hvori du påmindes om, at din bil skal synes. Igen er det Færdselsstyrelsen, der vil stå for at sende skrivelsen.

Hvis du ikke reagerer på denne skrivelse, resulterer det i en bøde på 2.000 kr. Derefter får du en ny tidsfrist på tre uger. Får du ikke enten synet eller afmeldt din bil inden for de tre uger, så skal du aflevere din bils nummerplader. Ikke nok med det, så vil du også skulle betale endnu en bøde på 2.000 kr.

Vil du ikke have din bil synes, fordi den fx er for gammel e.l., så har du i stedet pligt til selv at afmelde den i køretøjsregisteret. Det er ganske nemt, da det blot kræver, at du afleverer dine nummerplader hos et af Skats motorcenter eller hos en godkendt nummerpladeoperatør.

Hvad er et synstjek?

Som der også er givet udtryk for før, så er det synstjek og et bilsyn ikke det samme. Det er der mange, der tror, men det er det faktisk ikke. Et synstjek er et tjek, som du ikke har pligt til at få udført. Det er dog en god idé, da en mekaniker her vil kigge din bil i sømmene efter alt, der kan have indflydelse på dens syn.

Det første skridt er at tage et kig på din bils sikkerhed. Det bliver gjort ved at kontrollere en række forskellige komponenter. Det omfatter blandt andet komponenter: styreapparat, lygter, lys, bremser, dæk og reflekser. Desuden bliver der også tjekket op på, om den lever op til alle de gældende miljøstandarder.

I denne sammenhæng bliver der kontrolleret både røg-, kulilte- og støjudledning. Når synstjekket er udført, vil den valgte mekaniker give dig en vurdering af, hvad der bør repareres, før du sender bilen til syn. Du har ikke pligt til at rette dig efter det, men det er dog værd at gøre, da han som regel ved, hvad han snakker om.

Desuden vil du typisk få et konkret tilbud på at få repareret de skader og fejl, som skal udbedres, før din bil kan godkendes ved et bilsyn. Hos nogle værksteder inkluderer de også selve bilsynet i deres aftale. Hvad det betyder er, at de sørger for at køre din bil til en synshal, hvor den kan blive synet.

Hvad kigger man på ved et bilsyn?

Det er ikke alle værksteder, der må udføre et bilsyn. Et syn af bil skal altid udføres af en autoriseret synshal. Her vil det blive undersøgt, hvorvidt din bil er i stand til at leve op til de gældende lovkrav i forhold til både sikkerhed og miljø.

Dette kommer man frem til, ved at gennemgå alle de essentielle dele på din bil. Blandt andet bliver alle nedenstående punkter gennemgået på meget detaljeret og grundig vis.

1. Stelnummer

Det første, der bliver tjekket, er bilens stelnummer. Det er et krav, at det både er let at læse, og at det ikke er for påvirket af rust. Er der noget rust omkring dit stelnummer, kan du forsøge at få det fjernet ved at gøre brug af en stålbørste, før bilen sendes til syn. Så er du sikker på, at den ikke dumper allerede her.

2. Lys og lygter

Der er næsten ikke ét eneste lys på hele bilen, der ikke vil blive gennemgået. Ved et bilsyn vil der nemlig blive kigget nærmere på både nærlys, fjernlys, positionslys, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys. Ikke nok med det, så vil der også blive kigget på øvrige ekstra lysfunktioner.

Ydermere vil lygternes justering også blive tjekket. Af denne grund er det en god idé, at du sørger for at tjekke din lygtejustering på et værksted, før du sender bilen til et reelt syn.

3. Motorrum

Det giver næsten sig selv, at de har i sinde at undersøge motorrummet. Når det bliver gjort, vil de bl.a. se på, om batteriet er ordentligt spændt fast. Det er nemlig et krav, at det ikke må kunne kure rundt eller falde ud, da det kan resultere i, at der sker kortslutninger – og i værste fald, at damp fra benzinen bliver antændt.

Dertil vil de også tage et nærmere kig på benzinslangernes stand. Deres generelle stand vil selvfølgelig blive vurderet, ligesom de også skal kigge nærmere på, om der er et betydeligt oliespild fra motoren.

4. Bremser

Der er selvfølgelig ikke én eneste af bilens bremser, der undgår at blive tjekket. I deres kontrol af bilen, vil de kigge nærmere på både for-, bag- og parkeringsbremse. Alle bremserne vil blive afprøvet, så det kan vurderes, om de har den rette bremsekraft. Desuden kigges der også nærmere på, om de bremser skævt.

5. Undervogn

Når det er tid til at undersøge undervognen, vil bilen blive kørt op på en lift, da det ellers er svært at lave en ordentlig gennemgang af den. Når det er gjort, så vil der blive taget et nærmere kig på fx bære- og styrekugler. Desuden bliver de forskellige bøsninger og aksler naturligvis også gennemgået.

I samme ombæring vælger de også at tjekke, om hjulene ubesværet kan dreje rundt. Det er en vital del af alle biler, hvorfor det selvfølgelig er et punkt, der ikke må fejle.

6. Instrumenter

Alle bilens mange forskellige instrumenter vil også blive gennemgået. Det drejer sig blandt andet om hornet, sprinkler, advarselsblink og rulleseler. Desuden vil der blive tjekket op på, om rulleselerne blokerer, hvis du rykker hurtigt i dem.

7. Dæk

Når din bils dæk bliver kontrolleret, bliver det undersøgt, om de alle kan leve op til lovens minimumskrav ift. slid. Det vil blive vurderet ved at tage et kig på de forhøjninger, der er placeret nede ved deres dræningslinjer. Er de slidt så meget, at de er på niveau med resten af mønsteret på dækket, er det ikke lovligt at køre med.

Det er desuden også et krav, at mønstret skal være min. 1,6 mm tykt, da det ellers ikke kan blive godkendt ved et syn. Vil du være sikker på, at det er det, kan du blot måle det med en lineal. Sender du din bil til et synstjek før selve bilsynet, er det også noget, som din mekaniker vil tjekke op på.

8. Miljøkontrol og prøvekørsel

Når der laves en miljøkontrol, vil din bils røg-, kulilte- og støjudledning blive testet. Til sidst vil din bil også blive prøvekørt. Det gør de med henblik på at finde ud af, om den har en række defekter, der ikke har været mulige at opdage ved den visuelle gennemgang af bilen.

Hvilke synsafgørelser kan du få?

Efter dit bilsyn vil der blive lavet en synspart. I denne rapport vil det fremgå, hvilken af de tre bedømmelser, din bil har fået. Din bil kan få de følgende tre bedømmelser. Der har tidligere være fire bedømmelser.

1. Godkendt

Hvis din bil bliver godkendt, betyder det, at der ikke er fundet fejl, der betydning for enten færdselssikkerhed eller miljø. Derfor er det ikke direkte ensbetydende med, at der ikke er fundet fejl, men det vil dog ikke være fejl, der er af stor betydning, hvis der er fundet nogle. Derfor er det også dette punkt, du skal stræbe efter.

2. Ikke godkendt – Omsyn

Hvis din bil ikke er blevet godkendt, er det som følge af, at der er blevet fundet flere alvorlige fejl og mangler, som har betydning for enten færdselssikkerhed eller miljø. Det kan dog også være i tilfælde af, at der er tale om så mange mindre fejl, at den synsansvarlige vurderer, at det er nødvendigt, at den kontrolleres igen.

Er der tale om fejl af særligt alvorlig karakter, kan bilinspektøren faktisk udstede et køreforbud. Det betyder, at du ikke selv må køre bilen væk fra synshallen, men at den derimod skal transporteres på et fejeblad. Hvis din bil ikke er blevet godkendt, så skal den omsynes, hvilket skal ske inden for fire uger (33 dage).

Hvis du ikke får den omsynet inden for de fire uger, er du nødt til at sende den til et helt nyt syn. Det er ikke blot mere omfattende, men vil også koste dig mere. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at du sørger for at få udbedret de forskellige fejl, mangler og skader hurtigst muligt, så bilen kan omsynes.

Er din bil ikke blevet synet inden for yderligere fire (totalt set 66 dage fra første syn), vil politiet faktisk blive underrettet om, at de skal inddrage dine nummerplader. Du har næppe lyst til, at politiet skal inddrage dine nummerplader. Af denne grund er det også vigtigt, at du sørger for at få styr på det hele.

3. Kasseret

Det er sjældent, at det sker, men det kan dog ske, at en bil er i så dårlig stand, at den har fejl, der er så kritiske sikkerhed eller miljø, at den bliver kasseret. Her vil dine nummerplader ganske enkelt blive inddraget direkte på stedet. Vil du have din bil med hjem alligevel, så skal det ske bag på et fejeblad.

4. Betinget godkendt

Din bil kunne før i tiden også blive betinget godkendt. Det var en kategori, hvor der ville være mindre fejl. Det er mindre fejl, der betyder, at der ikke har et behov for at sende din bil til et omsyn, når disse fejl var blevet rettet. Det ændrer dog ikke på, at det stadig var et krav at ændre fejlene.

Efter maj 2018 var der nye EU-regler, der trådte i kraft, har disse mindre fejl medført til et omsyn. Derfor er der ikke længere en bedømmelse i rapporten, der hedder ”Betinget godkendt”.

Er det muligt at klage over synsresultatet?

Det er ikke sikkert, at du er enig eller tilfreds med dit synsresultat. Hvis du ikke er det, så er det muligt for dig at indsende en klage. Denne klage skal skrives til Færdselsstyrelsen. Fra den dato, hvor du har fået resultatet af dit bilsyn, har du en frist, der lyder på fire uger til at klage i.

Det er dog ikke nok, at den er sendt inden for fire uger. Det er nemlig et krav, at de har modtaget klagen, før fristen er udløbet. På deres webside kan du finde en klageblanket, som du skal udfylde og sende ind til dem.

Har du tænkt dig at klage over afgørelsen, er det dog vigtigt, at du husker, at du ikke må få foretaget nogen af de reparationer, der er angivet, før din klage er blevet behandlet. Beslutter du dig for at gøre dette, vil det ende med at besværliggøre processen en hel del.

Er det muligt at udskyde et bilsyn?

Du kender det sikkert godt. Du har modtaget en meddelelse om, at det er ved at være tid til at sende din bil til syn. Det er ikke sikkert, at den kommer på det mest belejlige tidspunkt. Ikke nok med, at du skal finde tid til selve bilsynet, så kan det også være, at der er behov for at få klargjort din bil først.

Den tid, som du skal bruge på dette, er tid, som du sikkert helst så, at du kunne bruge på noget, der er blot en kende sjovere. På trods af, at der er en chance for, at du har det på denne måde, er der dog ikke nogen vej udenom. Du er ganske enkelt nødt til at få sendt din bil til syn, da det er lovpligtigt.

I og med, at du har pligt til at sende din bil til syn hvert andet år. Det er kun i meget få tilfælde, at du kan få lov til at udskyde synet af din bil. Faktisk er det stort set kun i tilfælde af, at du er i stand til at dokumentere, at din bil er blevet stjålet. Foruden dette, er der ikke mange grunde til, at du kan få bilsynet udskudt.

Typiske fejl ved bilsyn, som du selv kan tjekke

Er du bange for, at din bil ikke kan gå gennem syn? I så fald er der en række ting, som du selv kan tjekke, før du sender den til syn. Hvis du sørger for at gøre dette, kan det øge dine chancer, for at den går gennem det obligatoriske periodiske syn.

Faktisk er det en række ting, som du selv kan tjekke på ganske få minutter. Af den grund er det også let for dig at finde nogle af de mest almindelige fejl, hvorefter du kan få dem repareret eller udbedret, før du sender din bil forbi en synshal.

De fejl, som bilerne typisk dumper på ved bilsyn, er de nedenstående:

  1. Lygter: Du bør selv gå en runde om din bil for at tjekke dens lygter. Det eneste det kræver er, at du går en runde rundt om din bil og tjekker alle lysfunktioner. Det omfatter både blinklys, nærlys, tågelys m.m. Du bør derfor sørge for at gennemgå alle lys og lygter.
  2. Dæk: Det er et krav, at der er et dækmønster på min. 1,6 mm. Det kan du blot måle med en lineal. Du kan også lægge en 20’er i dækkets mønster, og kigge efter, om teksten ‘Margrethe II – Danmarks Dronning’. Er det det, så er der nok mønster i dækket.
  3. Nummerpladelys: Dette er også et punkt, der er rigtig nemt at tjekke. Her kræver det nemlig blot, at du tjekker, om der er lys i nummerpladen. Dertil er det også et krav, at din nummerplade kan ses mindst 20 meter bag bilen. Derfor bør du også tjekke det.
  4. Vinduesviskere: Det er ikke alle, der er klar over, at vinduesviskerne bliver tjekket. Derfor er der også en del, der dumper her. De skal kunne viske bilens vindue fri for vand. Er du i tvivl om, hvorvidt dine kan dette så tag fat i dem, vend den ud mod dig selv, og mærk på gummilisten om den er slidt.
  5. Bremselys: Dette har fået et punkt for sig selv ift. de andre lygter, da mange dumper på bremselyset. Du kan evt. se det ved at holde tæt på en mur, mens du bremser. Her skal det lyse kraftigt i begge sider. Det er dog bedst at være to til at tjekke bremselyset.
  6. Forkert hældning på forlygter: For at tjekke dette skal du tænde nærlyset, stille dig foran den ene lygte og sætte en finger ved lysgrænsen på benet, hvorefter du skal gå en meter baglæns. Nu skal lysgrænsen være faldet 1 cm. Sørg også for at tjekke, om de lyser asymmetrisk.
  7. Dæk: Det er også en god idé, at du ser efter, om der er enten sprækker eller revner i dine dæk. Dertil anbefales det også, at du tjekker, om der er tale om en ujævn slitage. Er det dæk, der har mere end 10 år på bagen, bør du ikke være et sekund i tvivl om, at du skal have dem skiftet ud.
  8. Støddæmpere: Din bil har støddæmpere ved hvert hul. Hvis en af dem bliver slidt, vil hjulet hoppe og derved miste vejkontakt. Det er let at kontrollere dine støddæmpere, da du blot skal trykke kraftigt ned på for- eller bagskærm. Når du gør det, skal bilen straks gå op igen og straks falde til ro.
  9. Parkeringsbremse: Det er et krav, at din parkeringsbremse er mekanisk. Desuden er det også et krav, at den virker på mindst to hjul. Dette er også relativt let at tjekke, da du blot skal holde din bil bremset på en stejl bakke.
  10. Udstødning: Oplever du, at der kommer blå røg ud af udstødningsrøret? I så fald er der noget galt, hvilket du næppe selv er i tvivl om. Du kan godt selv se, at der er en fejl, men det er dog ikke noget, som du selv kan udbedre. Du er nødt til at få hjælp fra en professionel mekaniker.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.