Sponsorater i motorsporten
Meget har ændret sig siden de første motorsportsløb så dagens lys for efterhånden rigtig mange år siden og i dag handler en stor del af motorsporten om sponsorater. Derfor handler det også i høj grad om at præsentere sig selv så godt som muligt og præstere sit allerbedste for at skaffe de bedste sponsorater. Sponsorater i motorsporten er et helt kapitel for sig selv og derfor skal vi i denne artikel dykke lidt ned i emnet og vi skal især se på, hvem der er de forskellige sponsorerer i 2023-sæsonen af Formel 1.
Et kæmpe antal sponsorer
I 2023-sæsonen vil der være hele 275 sponsorater fordelt på i alt 10 hold. Det er enormt mange, men Formel 1 er også en kæmpe mulighed for at blive set og sponsoraterne er dermed en god reklame for de sponsorerende virksomheder. Formel 1 er nemlig en enormt populær sport og i 2021 så hele 445 millioner mennesker med, da der blev kørt på de forskellige baner rundt om i verden. Lad os se nærmere på, hvem der sponsorerer de forskellige hold.
Red Bull Racing
Holdet bag Red Bull Racing er storfavoritter til igen at vinde mesterskabet og det skorter derfor bestemt heller ikke på virksomheder, der ønsker at sponsorere dem. De har en lang række af sponsorer bag sig og heriblandt finder vi blandt andre New Era, Castore, den stilfulde og prestigefyldte urmager TAG Heuer, den amerikanske computerudvikler og IT-virksomhed Hewlett Packard, AT&T og Hard Rock International, der som bekendt er en meget populær kæde af restauranter og caféer, der kan findes overalt i verden. I København finder du for eksempel den kendte Hard Rock Café, der altid er et besøg værd. Af nyere sponsorerer kan nævnes det populære brand PokerStars, der står bag en lang række spil og muligheder for online poker, samt det kendte britiske sportstøjsfirma Castore, der har opnået international anerkendelse for sit alsidige sportstøj.
Scudaria Ferrari
Scudaria Ferrari har en imponerende track record og en endnu mere imponerende liste af kørere og de har altid ligget i front, når det kommer til udviklingen af bilerne – måske lige med undtagelse af de elektriske biler. De har blandt haft både Kimi Räikkönen og Michael Schumacher på kørerlisten og i dag kører Charles Leclerc og Carlos Sainz som førstekører for holdet. De har en lige så imponerende liste af sponsorerer bag sig, der inkluderer Shell, Ray Ban, HCL Software, Harman Automotive, Puma, Bang & Olufsen og Iveco. Holdet bag Ferrari har også enorm opbakning fra både sponsorerer og fans og spås også en succesfuld sæson.
Mercedes AMG Petronas
Som navnet antyder, så er Petronas fortsat en af de helt store sponsorerer bag det succesfulde Mercedes-hold. Som førstekørere har Mercedes Lewis Hamilton og George Russell og det er så en succesfuld kombination, at de også har fået en række nye sponsorerer. På listen af sponsorerer er blandt andre Ineos, Crowdstrike, Snapdragon, Tommy Hilfiger, Monster Energy, Puma og Pirelli. En god og solid række af sponsorerer.
McLaren Racing
Til slut skal vi lige se lidt på McLaren Racing. Det er nemlig holdet med det højeste antal af sponsorer i år med hele 43 sponsorpartnere – og det er de helt tunge drenge, vi snakker om her. Det er nemlig sponsorerer som Coca-Cola, Dell, Castore og Chrome. De kan også bryste sig af at have Android, Goldman Sachs, Deloitte, Fai Aviation Group og Pirelli.
Sponsorater er altså en stor del af motorsportsløbet Formel 1 – og det gælder også i alle de andre klasser. Dette er selvfølgelig ikke en uudtømmelig liste, ligesom vi heller ikke har kigget på alle holdene. Disse sponsorerer poster mange penge i holdene, men til gengæld for de også en enorm mængde exposure, goodwill og fanloyalitet og denne loyalitet kan ofte omsættes til penge igen. Det er altså en win-win for både sponsorerer og F1-holdet, når der indgås aftaler om sponsorater.