Undervognsbehandling pris – Hvad koster en undervognsbehandling?

Er det på tide, at din bil får en undervognsbehandling, så vil du naturligvis gerne have den billigste undervognsbehandling pris? I så fald vil du sikkert gerne vide mere om, hvad det vil koste. Ved du det ikke allerede, vil du sikkert også gerne vide, hvorfor den skal udføres, og hvordan det foregår. Det hele kan du heldigvis blive meget klogere på i denne artikel, hvor du også kan få 3 tilbud på den billigste undervognbehandling pris.

Undervognsbehandling pris – Hvad er prisen for en undervognsbehandling?

Undervognsbehandling pris

Det er ikke muligt at give et konkret svar på, hvad en undervognsbehandling koster. Det er nemlig noget, der kan variere en del. Ofte varierer en undervognsbehandling pris dog mellem 2.500 kr. og 5.000 kr. I og med, at der er stor forskel på, hvad en undervognsbehandling koster, er det også vigtigt ikke blot at tage imod det første tilbud.

Der er flere faktorer, der har indflydelse på prisen. Netop derfor varierer den så meget. Det afhænger blandt andet af, hvor stor konkurrence, der er mellem i automekanikerne i dit lokalområde. Det siden afhænger det også af, hvor lang tid siden din bil sidst har fået udført en undervognsbehandling.

Endvidere er der også forskel på prisen i forhold til, hvilken form for behandling du vælger. Der er nemlig et stort antal behandlinger at vælge mellem, og det er ikke dem alle, der er lige billige. Faktisk er der også forskel på, om behandlingen foretages på en ny eller ældre bil. Derfor er der også stor forskel på priserne. Derfor bør du altid få flere tilbud for at få den billigste undervognsbehandling pris til din bil.

Hvorfor er det vigtigt at undervognsbehandle din bil?

Til trods for, at man skulle tro det, er de fleste biler faktisk ikke produceret til at være modstandsdygtige over for danske vejrforhold. Her i landet bliver vi ofte ramt af både regn, sne og kulde. Dette er ikke godt for din bils understel. Det er dog især det salt, der strøs ud på vejene om vinteren, der kan skade det.

Er din bil ikke undervognsbehandlet og rustbeskyttet, er der en forhøjet risiko for, at den får rustskader. Det vil ikke blot få din bil til at fremstå mindre attraktiv, men kan faktisk resultere i gennemtæringer af metallet. Det vil medføre store regninger til reparation eller udskiftning af diverse dele.

Hvis du derimod sørger for, at din bil bliver undervognsbehandlet med jævne mellemrum, vil levetiden på din bil blive forlænget. Det er nemlig en behandling, der sørger for, at bilen er godt beskyttet mod det danske vejr. Det er vigtigt, at den er det, da den kan blive udsat for lidt af hvert på de danske veje.

Du kan spare penge ved at undervognsbehandle

Sørger du for at undervognsbehandle din bil med jævne mellemrum, kan du spare penge på sigt. Du undgår nemlig at skulle bruge penge på dyre reparationer af rustskaderne. Vil du på et tidspunkt sælge din bil videre, er det også en fordel at have holdt undervognen ved lige, da det kan sikre dig en bedre handel.

Der skal nemlig ikke være nogen tvivl om, at en velholdt bil uden rustskader er mere værd. Er din bil fuld af rust, er du nødt til at tage til takke med en lavere pris. Desuden vil du også kunne have prisen på bilen, hvis blot du kan bevise, at den er blevet undervognsbehandlet kontinuerligt.

En anden fordel ved at behandle din undervogn er, at din bil vil køre mere lydløst. Det er ganske normalt, at der kommer en god portion støj fra hjulene. Når din undervogn er korrekt behandlet med et optimalt middel, som er lavet til rustbeskyttelse, bliver denne støj faktisk dæmpet.

Sådan foregår en undervognsbehandling

Ikke alle biler skal behandles på samme vis. Derfor er det vigtigt, at du får din bil undervognsbehandlet af en mekaniker, der har viden om din model. Langt de fleste biler har et såkaldt sprøjteskema (eller flere), der kan bruges hertil. Desuden er der nogle producenter af undervognsbehandling, der har lavet deres egne.

Når en mekaniker skal udføre en undervognsbehandling, starter vedkommende med at fjerne inderskærme, beklædning, lyddæmpende plader mv. Desuden bliver der også boret huller på de angivne steder. Når dette er gjort, er bilen klar til at modtage en komplet behandling af undervognen.

Undervognen vaskes før behandling

Før der bliver sat gang i selve behandlingen, skal den vaskes. Det sker med en højtryksrensning med varmt vand, da det er vigtigt, at snavs og salt er fjernet helt. Efterfølgende bliver undervognen gennemgået for både rustskader, løse dele samt øvrige skader på belægningen.

Som tidligere angivet, bruges oplysninger fra producenten til at udføre selve behandlingen. Derved er han eller hun garanteret, at alle dele, der skal behandles, bliver behandlet. Det er nemlig forskelligt, hvordan de enkelte mærker og modeller skal behandles – både i forhold til undervogn, hulrum og vanger.

Når behandlingen er færdig, så skal det påførte middel have lov til at tørre. Når det er tørt, kan bilen samles igen og huller kan forsegles. Når du sender din bil afsted til en undervognsbehandling, skal du derfor forvente at skulle undvære den i en til to dage. Det vil du dog også blive oplyst om, når du får dine tilbud på det.

Sprøjteskemaer bruges altid ved undervognsbehandling

Der findes ikke en standardiseret fremgangsmåde, der kan bruges til undervognsbehandling af biler. Det ville være let, men sådan er det desværre ikke. Det betyder også, at forskellige mærker og modeller skal behandles forskelligt. Af den grund har de fleste bilmodeller også et sprøjteskema.

Af denne grund har de fleste bilmodeller også et sprøjteskema. I dette skema kan den valgte mekaniker finde informationer, hvordan de skal behandle den respektive bil. Et sådant skema kan bedst beskrives som en form for guide til, hvordan den respektive bil er komponeret og sammensat.

I dette skema kan en mekaniker undersøge, om der fx er en række elektriske komponenter, der er vigtige at beskytte under behandlingen. Målet med at få foretaget en sådan behandling er, at alle afkroge af bilens understel dækkes af et produkt, der kan beskytte mod rust.

Sprøjteskemaet bliver brugt til at sikre, at vedkommende, der udfører behandlingen er opmærksom på alle bilens hulrum og afkroge.

Bilimportøren har ofte forslag til det bedste produkt

Ofte har bilimportøren også anbefalinger til et eller flere produkter, der egner sig bedst til brug på bilerne i deres sortiment. Det kan også være, at de har anbefalinger til en konkret bilmodel. Her er det en god idé, at din mekaniker sørger for at holde sig til anbefalingen fra fabrikanten eller importøren.

Kører du i en bil, der ikke er helt så udbredt, er det ikke sikkert, at der er lavet et sprøjteskema til den. Hvis der ikke er det, er det op til den valgte mekanikere at vurdere, hvordan behandlingen bedst udføres. Det er en vurdering, der vil bero på hans eller hendes erfaring og ekspertise, hvorfor du skal vælge med stor omhu.

Få 3 gratis tilbud på undervognsbehandling

I samarbejde med Autobutler kan du få hele 3 gratis og uforpligtende tilbud på undervognsbehandling.
Alle tilbud afgives af professionelle værksteder. Få 3 tilbud hos Autobutler - Spar 20-40%

Hvorfor er det nødvendigt at undervognsbehandle din bil?

Desværre er det ikke muligt at give et specifikt bud på, hvor ofte din bil har brug for undervognsbehandling. Det kræver nemlig en vurdering af den pågældende bil. Du kan dog gå ud fra, at det er tilstrækkeligt med en behandling hvert andet år- Gør du det, så er du i hvert fald på den sikre side.

Afhængigt af, hvor ofte din bil er i brug, og hvor god stand den er i, vil du dog i visse tilfælde kunne nøjes med at få den behandlet mindre hyppigt. Kører du i en bil, der er af ældre dato, og den måske endda også har begyndende rust i undervognen, er det derimod en god idé, at du sørger for at behandle den lidt oftere.

Hvis du er i tvivl om dette, bør du spørge en dygtig mekaniker til råds. Du kan dog ligeledes vælge at få den vurderet af en uvildig rådgiver. Desuden bør det også nævnes, at det er en god idé at give en helt ny bil en behandling af undervognen. Det er nemlig ikke gjort, når du modtager en ny bil.

Ved at gøre dette, kan du være på forkant med diverse skader, der er forårsaget af fx sne, slud, stenslag og fugt. Det er kun ganske få biler, der kommer undervognsbehandlet, når de kommer fra fabrikken. De få, der gør, har ofte ikke en tilstrækkelig behandling til at kunne klare de danske vejrforhold.

Producenter og mærker af undervognsbehandling

Der findes rigtig mange produkter, der kan bruges til undervognsbehandling. Fælles for dem alle er, at det er en tyktflydende substans, der har et højt indhold af tjære. Det bliver påført biles undervogn, skærme samt sprøjtet ind i diverse hulrum og vanger.

I og med, at der findes forskellige produkter til behandling af undervogne, er de ikke alle lige velegnede. De mest populære og udbredte produkter til denne type behandling er følgende:

  • PAVA
  • SUVO
  • Marcasol
  • Dinitrol
  • Tectyl
  • TekTrol

Fælles for de mange produkter er, at de fungerer ens. Det gør de i hvert fald, når det kommer til at beskytte bilens undervogn. Dog er der forskel på, hvor dyre de er, og hvor længe de holder. Det er meget normalt, at det fremgår at et produkt, hvor lang en holdbarhed det forventes at have.

Det betyder, at det er ganske let at få en god indikation af, hvor længe en behandling holder. Hvis du har en god fornemmelse af dette, ved du også, hvor lang tid, der vil går, før det er tid til den næste behandling. Hvad det betyder er, at det som regel er en fordel at vælge et produkt med en lang holdbarhed.

Her er det dog også værd at fremhæve, at er din bil blevet undervognsbehandlet før, kan du ikke vælge en hvilket som helst produkt. Det er nemlig vigtigt, at de to produkter er kompatible med hinanden. Det er ikke din opgave at sikre dette, men derimod er det autoværkstedets opgave.

Er det fra bilimportørens side anbefalet at bruge et konkret produkt? I så fald giver det sig selv, at det er dét, der skal bruges. Alt dette ændrer dog ikke på, at det er en god idé, at du selv har styr på det. Det gør det nemlig betydeligt lettere at sikre, at det er det rette produkt, der bruges.

PAVA-undervognsbehandling

En af de udbydere, der er at finde på det danske marked, er PAVA. De har udviklet og produceret midler, der bruges til rustbeskyttelse og undervognsbehandling i rigtig mange år. Faktisk har deres produkter været på markedet siden 1974.

Det er sandsynligvis som følge af de mange års erfaring, at PAVA i dag har mere end 60 rustbeskyttelsescentre rundt om i andet. Du er derfor sikret, at du får en god undervognsbehandling af din bil, hvis du vælger at få udført en PAVA-behandling. Af denne grund er det også et af de foretrukne valg blandt danskerne.

SUVO-undervognsbehandling

SUVO er også en meget anerkendt udbyder af rustbeskyttelse og undervognsbehandlinger, der ligeledes har været aktive på det danske marked i mange år. En af de aspekter, der især er værd at fremhæve ved SUVO er, at de er tilknyttet FDM. Det betyder, at FDM fungerer som en uvildig kontrollant for SUVO.

Mere specifikt, så betyder det, at FDM hvert udtrækker ca. 500 af SUVOs kunder til en stikprøvekontrol. Det gør de for at vurdere undervognsbehandlingen, der er blevet udført. Det kan derfor ses som en garanti for, at man får en undervognsbehandling, der er udført efter alle de gældende regler.

Hertil er det også værd at understrege, at du selvfølgelig ikke skal betale for denne kontrol. Derimod skal du blot se det som en ekstra service og yderligere kontrol af den behandling, der er udført på din bil.

Tectyl-undervognsbehandling

Tectyl er også en producent af rustbeskyttelse og undervognsbehandling. De tilbyder faktisk flere forskellige muligheder, som du kan vælge mellem, hvis du har i sinde at undervognsbehandle din bil. Der kan ikke gives et konkret svar på, hvilken mulighed du skal vælge, da det i høj grad afhænger af alderen på din bil.

En af de klare fordele ved at vælge Tectyl er, at de også tilbyder en miljøvenlig undervognsbehandling. Det er en form for behandling, der især udmærker sig ved at være lavet næsten uden opløsningsmidler. Hvis det er vigtigt for dig, at du udelukkende bruger miljøvenlige midler, er Tectyl det rette valg for dig.

Endvidere skal det selvfølgelig også fremhæves, at rustbeskyttelsen ikke giver de lugtgener, der i flere tilfælde forekommer som følge af en undervognsbehandling. Desuden er du også garanteret, at der ikke er nogle skadelige stoffer, der drypper fra din bil.

Dinitrol-undervognsbehandling

Dinitrol er en producent, der er blevet stiftet på baggrund af en erfaring om, at kirurgiske instrumenter ruster, når de kommer i forbindelse med væske. Det var en observation, der satte gang i nogle tanker hos stifteren af Dinitrol. Det resulterede i, at han grundlagde Dinitrol, der i dag er kendt for deres rustbeskyttelsesmiddel.

Siden den spæde start er der dog sket meget. Derfor er det ikke længere det samme middel, der bliver brugt. Derimod er det et middel, der er blevet udviklet på markant vis. Dette ændrer dog ikke på, at det siden dag ét har været et kvalitetsprodukt. Det har også været med til at gøre Dintrol meget udbredt.

Første gang deres middel blev brugt til undervognsbehandling var i 1960. Deres middel fandt dets vej til det danske marked i 1965 – og det har været her lige siden. I og med, at det er en fabrikant, der bryster sig af at have en stor erfaring med at producere kvalitetsprodukter, er du sikret en god undervognsbehandling.

Af denne grund er det også en af de udbydere, der er værd at vælge, når du skal udføre en behandling af din bils undervogn. Gør du det, er du nemlig garanteret, at du får et godt resultat.

Gives der garanti på undervognsbehandling?

Når du får behandlet din bils undervogn, er der også en garanti på den udførte behandling. Dog følger der som regel en række forudsætninger med, for at garantien holder. Det kan fx være, at den skal behandles igen efter et bestemt antal år. Derfor holder garanti også kun i et bestemt antal år.

Vær dog opmærksom på, at garantien ikke altid dækker. Den dækker ikke, hvis du påkører kantsten, hvis du får stenslag, eller du på anden vis beskadiger din undervogn og behandlingen. Derfor er det en god idé, at du jævnligt tjekker bilen. Der er dog også andre aspekter, der er værd at gøre.

Eksempelvis er det altid en god idé at sørge for et eftersyn hos din mekaniker, før vinterens våde og saltede veje ender med at påvirke undervognen.

Fabriksgaranti på gennemtæring af undervognen

Det bør også nævnes, at langt de fleste bilproducenter har en fabriksgaranti på fx fem, syv eller ti år på gennemtæring af undervogn og vanger. Det er dog kun en garanti, der dækker, hvis det er en gennemtæring indefra. Det er ensbetydende med, at denne fabriksgaranti ikke altid dækker.

Har du ikke sørget for at beskytte din bil godt nok, eller har du ikke gjort noget ved det, hvis du har set synlige skader på bilens undervogn, dækker garantien ikke. Det er dog ganske let at beholde denne garanti, da dette kan garanteres, hvis blot du sørger for jævnligt at undervognsbehandle bilen.

Sørger du for at gøre dette, så kan du være sikker på, at gennemtæringsgaranti på bilen bliver bevaret. Derved er du også sikret, at dit budget er beskyttet godt mod unødvendige værkstedsregninger. Passer du ikke godt på din undervogn, kan det resultere i dyre regninger for pladearbejde mv., fordi den ruster.

Kan jeg selv undervognsbehandle min bil?

Du kan godt selv købe produkter til behandling af din bils undervogn. Vil du være helt sikker på, at din bil får en behandling, der er korrekt udført, er det dog bedst at gå til en professionel mekaniker. Det kan virke som en simpel opgave, men når det kommer til stykket, så er det faktisk ikke helt tilfældet.

Ikke nok med, at det kan være svært at komme til under bilen, så er det også svært at vide, hvordan du reelt udfører behandlingen. Det er nemlig meget vigtigt, at du kommer rundt i alle afkroge af understellet. Gør du ikke det, er det ikke en ordentlig og fyldestgørende undervognsbehandling, der er omfattende nok.

Desuden er det også vigtigt at være opmærksom på, at det nemt kan ende med at svine. Det produkt, der skal bruges til behandlingen, er nemlig både tykt og tjæreholdigt. Det betyder også, at det er svært at vaske af gulve og fliser. Det kræver i hvert fald det rette udstyr, hvis det skal gøres på optimal vis.

Nogle typer rustbehandling kan godt udføres i hjemmet

Der findes selvfølgelig en række rustbehandlinger, der godt kan udføres i hjemmet. Det er gældende, hvad enten bilen står i en garage, en carport eller en indkørsel. Her er der tale om den såkaldte flyverust, der kan sætte sig i bilens overflade. Derfor er der heller ikke tale om en decideret undervognsbehandling.

Sommetider er det muligt at skrabe flyverusten af, men det kræver, at du er meget forsigtig. Hvis ikke det er muligt at skrabe den af, er det bedre at kigge i retning af andre løsninger. Her kan det anbefales, at du enten bruger terpentin eller petroleum, som begge er effektive midler til denne opgave.

Når du har fået fjernet al flyverusten, skal du behandle området med 10 % oxalsyre. Det er dog vigtigt, at du husker, at du har med skrappe kemikalier at gøre. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at bruge både maske og handsker. Desuden er det også vitalt, at du sørger for at pleje bilen med en god omgang lak.

Er du ikke 100 % sikker på, at du har styr på, hvad du foretager dig, er det bedst at lade en professionel om det. Det er gældende, hvad end det er en hel undervognsbehandling eller anden form for rustbehandling.

Er rustangrebet allerede sket?

Det er ikke alle, der sørger for at undervognsbehandle deres bil. Det er en god idé, at det er en behandling, man ikke springer over, da det kan have katastrofale følger. Hvis du ikke har fået undervognsbehandlet din bil, kan det resultere i, at din undervogn er begyndt at rustet.

Det kan dog også være, at du har haft en mindre skade, som du ikke har set, og som derfor er rustet, er det vigtigt at gøre noget ved det. I et sådant tilfælde er det derfor en god idé, at du først får lavet rustarbejdet, før du påbegynder rustbeskyttelsen.

Rustarbejde kan udføres på op til flere måder. Det kan være, at der er behov for at slibe lak ned, som dernæst skal lakeres. Er det en meget slem omgang, kan det være, at der er behov for at skifte karrosseri og udføre pladearbejde. Det afhænger meget af, hvor omfattende en rustskade, der er tale om.

Hvis du opdager, at din bil er ramt af rust, er det vigtigt, at du handler hurtigt. Det kan udvikle sig til en fatal skade, som kan resultere i en meget dyr reparation. Derfor er det også vigtigt, at du ikke tøver med at tage kontakt til et værksted. Jo hurtigere du får udbedret skaden, des bedre er det.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.