Civil politibil: Sådan spotter du en civilbil

Civil politibil: Sådan spotter du en civilbil

Det er som regel ikke ret svært at spotte en politibil med gule reflekser og blå blink. Derfor kan man også se dem på lang afstand. Desværre (vil de fleste nok mene) er det ikke helt så nemt at spotte en civil politibil. Til trods for dette, er der dog en række iøjnefaldende kendetegn, der er gode at holde øje med.

Politiet skal ses i trafikken. Det har nemlig en forebyggende effekt, at man ved, at politiet er på vejen. Det er også derfor, at det som bilist er ganske lovligt at gøre brug af apps eller enheder, der kan advare mod, hvor der er færdselskontroller. I begge tilfælde er det nemlig stadig med til at få bilisterne til at sænke farten.

Det ændrer dog ikke på, at det ikke er altid, at det er nemt at se, at det er politiet. Det er især noget, der gør sig gældende, hvis der er tale om en civilbil. Herunder kan du læse lidt mere om, hvordan du kan spotte, at det er en civil patruljevogn – og dermed også blive mindet om, at du altså skal huske at køre pænt.

Nogle modeller er mere populære, end andre

Til en start er det vigtigt, at det gøres klart, at de civile politibiler kan være et hav af forskellige modeller. Dog er det meget normalt, at de holder sig til mærker og modeller, der i forvejen er brugt hos ordensmagten.

Hvad det betyder er, at du i mange tilfælde vil opleve, at det er bilmodeller såsom Mercedes C-klasse eller Volkswagen Passat, der bliver brugt som civilbiler. De er i hvert fald ikke just en sjældenhed i garagen hos politiet – hverken som patruljevogne eller som civile biler.

Der kan ikke stilles en garanti ved, at det er en af de to modeller, der er nævnt herover, men du skal dog ikke forvente, at du oplever, at det er en Fiat Panda, en Suzuki Swift eller en Kia Rio, der bruges.

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, at der ikke er noget, der kan garanteres i denne forbindelse. Spotter du, at du har en Passat i hælene, er der dog større sandsynlighed for, at det er en betjent, end hvis det er en Citroën Berlingo eller en Peugeot Partner, du har i hælene.

De har normalvis reklamefri nummerplade

Selve nummerpladen afslører ikke, hvorvidt det er politiet, der kommer kører eller ej. Det kan holderen, den sidder i dog gøre. På de fleste danske biler er der en nummerpladeholder med reklame for en importør, en forhandler eller et værksted. Derfor er det også noget, som kan ses på langt de fleste biler.

Hos politiet kan de dog ikke køre rundt og være reklamesøjle for diverse forhandlere e.l. – i hvert fald ikke på alle deres biler. Hvis du ser en nummerpladeholder med hvid skrift, så kan du være ret så sikker på, at der ikke er tale om en civil patruljevogn, som har en betjent i tjeneste siddende ved rattet.

Det er ikke ensbetydende med, at der er tale om en politibil, hvis ikke der er angivet forhandler, import e.l. på nummerpladeholderen, men det kan være en indikator. Det er dog vigtigt, at du er klar over, at det ikke er alle civilbiler, der har reklamefri nummerplade – nogle af dem har hvid tekst på nummerpladeholdere.

De har selvfølgelig styr på teknikken

Der er en meget lille chance for, at du vil møde en civil politibil, der har en defekt forlygte, en gennemtæret bagklap eller måske et stort stenlag i forruden. Det kan ganske vist godt forekomme, men der er en meget lille chance for, at det sker.

Før en bil får lov til at køre ud fra politigården, bliver de tjekket grundigt igennem. Hvis der er en bil, der har en lygtefejl eller en flænge i forruden, får den næppe lov til at køre nogle steder. Det vil nemlig virke en kende for dobbeltmoralsk, hvis en betjent ender med at skulle uddele bøder for den type overtrædelser, hvis han eller hun selv kører i en bil, der ikke overholder loven.

Hvis du bliver passeret af en bilmodel, som du betragter som værende mistænkeligt, men med synlige skader, er der ikke nogen risiko for, at du bliver vinket ind til siden. Det er naturligvis særligt gældende, hvis der er tale om skader af ulovlig karakter.

Diskret belysning

På trods af, at der ikke er en stor blå lygtebom på toppen er en civil model, som det er tilfældet på de regulære politibiler, så er der dog stadig et behov for at kunne tænde for de blå blink. Det betyder, at civilbilerne ikke er helt for de blå blink, selvom de har forsøgt at skjule dem, så godt, som de nu engang kan.

Typisk er deres civile patruljevogne derfor udstyret med diskrete blink, der er integreret i bilens kølergrill, ved lygterne samt bag de tonede bagruder. Det er ikke let at spotte disse små blink, men hvis du passerer en civil politibil, bør det være muligt at se dem, hvis du kigger godt efter.

Nu ved du i hvert fald, hvor du skal holde øje, for at finde blink. Det er dog vigtigt, at du ikke kigger så meget efter det, at det ender med at distrahere din kørsel.

Hold øje med antenner på taget

En anden detalje, der er værd at holde øje med, da det ofte også er et punkt, hvor de skiller sig ud er, at de som regel har et større antal antenner på taget. Som angivet før, er der mange civile politibiler, der er af den velkendte Passat-model fra Volkswagen, og de har normalvis ikke antenner monteret udenpå bilen

Det er politiet dog nødt til at have, da den er dedikeret til det udstyr, som betjenten eller betjentene bruger inde i bilen. Her er der nemlig tale om en form for udstyr, som kræver, at de har en bedre forbindelse, end en almindelig FM-radio, som er at finde i familiebilen, hvilket en Volkswagen Passat normal er.

Det er dog ikke alle civilbiler, der har lige mange antenner. På en Astra er der som regel en enkelt antenne, hvis den sælges som normal familiebil. Når den bruges som civilbil er derimod typisk to antenner på.

Hvordan spotter man en fotovogn?

I Danmark er der cirka 100 ATK-vogne (det er det officielle navn for fotovognene). De er ifølge politiet blevet sat i verden for at nedbringe hastigheden på de danske veje. Til trods for, at der ikke er politi-reklame på dem, betyder det ikke, at de ikke kan spottes. Faktisk er det forholdsvis nemt at spotte dem.

Først og fremmest kan det nævnes, at de alle sammen er Volkswagen Transporter. Dertil er det også nemt at kende dem på den let klumpede overbygning, der er på taget af den. Den er dog ikke uden et formål, men er der derimod for at give plads til både udstyr, udluftning og operatør i lastrummet.

Det bør dog også nævnes, at fotovognene er også er forsynet med en såkaldt tre-fod. Det gør det muligt for bilen at holde afsides og ude af syne for trafikanterne, mens kameraet er placeret ved vejen, hvor det kan tage fine sort/hvid-billeder af de bilister, der kører for stærkt.

Politiet i Danmark har mange biler

Politiet i Danmark kan bryste sig af at råde over en imponerende vognpark. De har nemlig mere end 2.500 biler, busser, varevogne og motorcykler, som de har adgang til. Derfor har dansk politi også adgang til en af de største samlinger af køretøjer i hele landet.

Der er dog nogle bilfabrikanter, der åbenlyst leverer flere biler til det danske politi, end andre. Det er især modeller fra fabrikanter såsom Volkswagen, Mercedes, Ford og Opel, der er at finde hos ordensmagten. Det sker dog, at de også bruger køretøjer fra andre fabrikanter, end dem, der er nævnt herover.

Hvert år bliver omtrent en fjerdedel af politiets biler udskiftet. Når en politibil har kørt over 200.000 km, er det ikke længere forsvarligt at bruge den som politibil. Derfor vil alt politiudstyr blive afmonteret, hvorefter den bliver solgt på en offentlig bilauktion.

Relaterede artikler...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *