Næste 7-serie fås i benzin-, diesel-, hybrid- og el-variant

Næste 7-serie fås i benzin-, diesel-, hybrid- og el-variant

BMW har bekræftet, at den næste generation af deres 7-serie vil kunne fås i fire varianter; benzin, diesel, plug-in hybrid og – for første gang – i en fuldt elektrisk variant.

Det blev afsløret på selskabets årlige pressekonference af bestyrelsesformand Oliver Zipse. Det betyder, at Mercedes vil få endnu en rival til deres EQS, ved siden af den nye Jaguar XJ.

Zipse udtalte følgende: “Alle varianter af den nye 7-serie vil være baseret på den samme arkitektur. Og den ypperste, mest kraftfulde 7-serie vil være helt elektrisk.”

M760li bliver sandsynligvis droppet

Det tyder derfor på, at BMW dropper den twin-turbo 6,6-liters V12, der ligger i det nuværende flagskib for 7-serien: M760li. Det er en bil, der har hele 601 hestekræfter, som accellererer den fra 0 til 100 km/t på kun 3,7 sekunder.

I betragtning af, at dens vægt lyder på næsten 2,2 ton, er det forventeligt, at en kraftfuld elektrisk el-variant vil veje minimum 2,5 ton. Det skyldes, at der skal pakkes en stor Lithium-Ion-batteripakke ind i den.

Da den nuværende version udgår af produktionen i 2022, kan vi forvente at se den nye 7-serie samme år. Det er dog endnu ikke gjort klart, hvilken eller hvilke varianter, der vil blive lanceret først.

Ikke en tilfældighed

Det er ikke en tilfældighed, at bilen vil blive lanceret i fire forskellige varianter. Deres strategi er, ifølge Zipse, at “de forskellige teknologier vil eksistere side om side med hinanden på lang sigt.”

Foruden den nye 7-serie, bliver X3 ligeledes tilgængelig i fire varianter i år, da de lancerer den elektriske iX3, der skal produceres i Kina i år og eksporteres sammen med i4 og 4-serie Gran Coupé.

BMW sigter efter at have en fjerdedel af deres flåde af køretøjer elektrificeret i 2021, en tredjedel i 2025 og halvdelen i 2030. I januar og februar i år var en ud af ti solgte køretøjer elektrisk i en eller anden forstand.

De kan desuden bryste sig af at føre på det elektriske bilmarked i Tyskland, hvor de har en andel på hele 21 %.

Relaterede artikler...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *