Tandremsskift pris – Hvad koster et tandremsskift?
Er bilens tandrem ødelagt, er det vigtigt at reagere hurtigt. Gør du ikke det, kan den forvolde store skader på din bils motor. I værste fald kan det resultere i, at du er nødt til at udskifte hele motoren. Når det kommer til tandremmen, er det dyrt at være nærig, når man vil have den billigste tandremsskift pris.
En spræng tandrem kan nemlig vise sig at have fatale konsekvenser for motorens funktion. Derfor er det ikke en del af motoren, der skal undervurderes. Desværre er det en del af motoren, der er af mange overses i en travl hverdag. Det er dog vigtigt, at du ikke glemmer den, da det kan ende med at koste dig dyrt. Tandremmen er nemlig en vigtig del af motoren.
Derfor er et regelmæssigt serviceeftersyn en rigtig god investering. Vedligeholdelse og forebyggelse er vigtigt, da slitage og defekter derfor kan tages i opløbet. I sidste ende kan det resultere i en reparation til en høj pris, hvis det ikke tages i opløbet. Som angivet før, kan du endda ende med at skulle udskifte hele motoren.
Tandremsskift Pris: Hvad koster et tandremsskift?
Der er stor forskel på, hvad det koster at få udført et tandremsskift. Det koster dog oftest mellem 3.000 kr. og 6.000 kr. Prisen kan variere en del i forhold til bilens mærke, model og motorens størrelse. Prisforskellen er afhængig af flere forskellige faktorer, og netop derfor kan der være stor forskel på, hvad man skal betale.
I de fleste tilfælde er prisen dog især afhængig af, hvor svært det er at komme ind til tandremmen. Grunden til dette er, at der er forskel på, hvor meget mekanikeren skal afmontere, for at få adgang. Derfor skyldes det ikke, at en tandrem er dyr i sig selv. Det er der mange, der tror, men det er dog slet ikke tilfældet.
Regningen kan ende med at løbe op, da der skal afsættes en del timer til at udføre et tandremsskift. I langt de fleste tilfælde vil det betyde, at prisen for at få udført en sådan opgave lyder på mellem 3.000 kr. og 6.000 kr. I og med, at priserne varierer en del, er det vigtigt at indhente flere tilbud på udskiftning af tandremmen for at få en lavere tandremsskift pris.
Tandremsskift priser
- Audi – Gns. pris: 6.461 kr.
- Citroën – Gns. pris: 4.699 kr.
- Fiat – Gns. pris: 3.697 kr.
- Ford – Gns. pris: 4.455 kr.
- Opel – Gns. pris: 4.930 kr.
- Peugeot – Gns. pris: 4.773 kr.
- Renault – Gns. pris: 5.334 kr.
- Seat – Gns. pris: 5.604 kr.
- Skoda – Gns. pris: 5.561 kr.
- Volkswagen – Gns. pris: 5.793 kr.
Store prisforskelle på tandremsskift bilfabrikanterne mellem
Det er ikke alle bilmærker og -modeller, det er lige billigt at få skiftet tandrem på. Det ændrer naturligvis ikke på, at det er pengene værd, og at man ikke skal tøve med det. Som du kunne se længere oppe, så er der kæmpe forskel på hvad det koster at få skiftet tandrem afhængig af hvilket bilmærke du er indehaver af.
Derfor er det vigtigt at være opmærksom på bilens tandrem
Det er ikke uden grund, at du skal være opmærksom på bilens tandrem. Det er vigtigt, at du er det, da det er bindeled mellem knastaksel og krumtap i motorsystemet. Det er den del af motoren, der sørger for, at dens stempler både kører i samme rækkefølge og synkront med motorens ventiler.
Hvis det skulle ske, at din tandrem er sprunget eller knækket, vil stemplerne og ventilerne ende med at køre asynkron med hinanden. Derfor er det vigtigt, at man reagerer hurtigt, hvis uheldet er ude. I værste fald kan det ende ud i, at de støder sammen, hvis du ikke er hurtig nok.
Sker det, at stemplerne og ventilerne støder ind i hinanden, kan det forvolde stor skade på motoren. Det kan nemlig resultere i, at ventilerne bliver bøjet eller helt knækker.
Tandremmen sørger også for at nedkøle motoren
Ikke nok med, at holde styr på stempler og ventiler, så sørger tandremmen også for at nedkøle motoren. Den er nemlig forbundet direkte med en vandpumpe i motoren, der står for at pumpe kølevæsket gennem hele motorsystem. Denne væske har ene og alene til formål at reducere motorens temperatur.
Er din bils tandrem slidt eller tilmed ødelagt, vil vandpumpen have svært ved at fungere optimalt. På sigt vil det betyde, at motoren ender med at overophede. Dog er det ikke kun tandremmen, der bliver slidt af brug – det gælder også for vandpumpen.
Af denne grund er det meget normalt, at man også får skiftet vandpumpe, når man skifter tandremmen. Din mekaniker skal nemlig alligevel have fat i vandpumpen, for at kunne udføre et tandremsskift.
Hvornår skal man udskifte tandremmen?
Det er ikke nemt at finde eller komme til en tandrem. Som regel er den gemt under en kappe af hård plast, der har til formål at beskytte tand- og kilerem. Desuden er der dele af motoren, der skal skilles af, hvis du skal have kontakt med tandremmen.
Derfor er det en god idé, at du tager et kig i din bils servicebog. Her vil det typisk være anført, hvornår sidste udskiftning af tandremmen er foretaget. Desuden har fabrikanten som regel angivet, hvor mange kilometer, bilen skal have kørt, før det er nødvendigt at udskifte tandremmen.
Du kan dog forvente, at din bil kan køre mellem 60.000 og 120.000 km mellem hvert tandremsskift. Du skal dog ikke blot tage dette for gode vare, men i stedet undersøge tallet for din konkrete model. I sidste ende er der nemlig stor forskel på dette, i forhold til både bilmærke og model.
En helt anden faktor er det gummi, som remmen er lavet af. Gummi nedbrydes nemlig over tid, hvorfor det er helt naturligt, at remmen har en udløbsdato. Dette varierer også, alt afhængigt af brug m.m. Du kan dog forvente, at den lyder på et sted mellem fire og seks år. Tidsintervallet kan du finde i bilens servicebog.
Er der ikke anført noget i servicebogen om, hvornår bilens tandrem sidst er blevet udskiftet, anbefales det at få en mekaniker til at kontrollere tandremmen. Det foregår ganske enkelt ved, at han skiller dele af motoren ad, hvorefter det er muligt at lave en nærmere undersøgelse af remmens stand.
Hvad forårsager slid på en tandrem?
Det er ikke muligt at give et konkret bud på, hvornår din tandrem vil sprænge. Det er netop derfor, at det er vigtigt, at man sørger for at overholde fabrikantens udskiftningsintervaller. Det er nemt at orientere dig om dette. Det eneste det kræver er et kig i servicebogen – både ved køb af ny og brugt bil.
Dertil er der også en række øvrige faktorer, der kan have en vis betydning for, hvor hurtigt den bliver slidt. Disse faktorer er derfor også med til at øge risikoen for, at tandremmen sprænger før angivne udløbsdato. Af denne grund er det selvfølgelig noget, der er vigtigt at være opmærksom på.
Ekstreme varme- og/eller kuldetemperaturer
I og med, at den er produceret i gummi, er det et materiale, der udvider sig ved høje temperaturer. Hvis det er meget koldt, vil det derimod trække sig sammen. Derfor kan både varme og lave temperaturer faktisk have indflydelse på holdbarheden af bilens tandrem.
Når det er sagt, så er det vigtigt at pointere, at der skal være tale om ekstreme temperaturer. Blot fordi det er en smule varmere eller koldere, end normalt, vil du derfor ikke se revner og krakeleringer på remmens gummioverflade. Der skal en del mere til, end dette.
Olie- eller vandspild i motoren
Skulle det ske, at der opstår en lækage i motorsystemet, er der en risiko for, at enten olie- eller vandspildet sætter sig mellem tandrem og tandhjul. Som et resultat af dette, har tandremmen lettere ved at glide, og det vil øge risikoen for slitage og revner. I værste tilfælde kan det faktisk få remmen til at glide helt af.
Hvis tandremmen glider af tandhjulet, så vil det have samme konsekvenser, så hvis det var sprængt. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på olie- og vandspild i motoren. Ikke nok med, at det kan forårsage slitage og revner på tandremmen, så kan det også have negativ indvirkning på andre dele af motoren.
For få kørte kilometer
Bruger du ikke din bil til dagligt eller ugentligt, kan materialet ende med at blive stift. Det betyder, at der er tidsmæssige intervaller for netop at forebygge denne risiko. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at orientere dig i bilens servicebog, da der her vil være angivet et tidsinterval for udskiftning af tandremmen.
Hvad er en tandrem helt præcist?
En bils tandrem sørger for, at de øvre og nedre dele af motoren kører i takt med hinanden. Dette er vigtigt, da man ellers ikke kan forhindre, at stempler og ventiler støder ind i hinanden. Hvis det sker, at de støder ind i hinanden, ender de med at blive enten bøjet eller helt ødelagt.
Tandremmen er altid fremstillet af syntetisk gummi. Udseendemæssigt minder den mest om en helt normal gummielastik i sort, som er blevet forsynet med tænder på indersiden. Det er tænderne, der sikrer, at den kan køre drivaksel og knastaksel rundt i samme tempo.
Desuden har tænderne også det formål at sikre, at tandremmen ikke glider ud på noget tidspunkt. Derfor vil du heller ikke opleve, at der er biler, der har en tandrem uden disse tænder.
Tandrem og kilerem er vigtige dele af bilens motor
Tandremmen kan bedst beskrives som værende motorens bindeled mellem øvre og nedre del. Det er nemlig den, der sørger for, at knastaksel og krumtapaksel arbejder i samme tempo. Det er naturligvis ensbetydende med, at uden en tandrem, ville der være stor risiko for, at der opstod uligheder.
Knastakslen bevæger sig op ned sammen med stemplerne, hvor forbrændingen sørger for at omsætte energi til at skubbe stemplerne op og ned. Det er på denne måde, at drivrammen drives. Det er også drivrammen, der står for at overføre energi til krumtapakslen, som også er en vital del af motoren.
Krumtapakslen har nemlig til formål at sikre, at motorens ventiler lukker og åbner synkront med stemplernes bevægelser. Hvis det sker, at stempler og ventiler ikke kører synkront, er der desværre en stor risiko for, at stempler og ventiler rammer hinanden. Sker det, så står du over for en meget dyr reparation.
Er tand- og kilerem det samme?
Både tand- og kileremmen har det til fælles, at de begge drives af krumtapakslen. Til trods for dette, er deres funktionalitet dog slet ikke ens. Derfor har de heller intet med hinanden at gøre. Årsagen til, at man oftest hører om udskiftning af tandrem og kilerem skyldes, at begge dele er omfattende opgaver.
I og med, at begge dele er beskyttet under samme kappe i motorsystemet, er det lettest at skiftet begge dele i samme ombæring. I sig selv er hverken en kilerem eller en tandrem specielt dyre. Det er den arbejdstid, der er krævet, for at udskifte dem, der ender med at få regningen til at løbe op.
Dette gør sig særligt gældende, hvis du udskifter tandremmen uden at udskifte kileremmen – eller omvendt. Derfor er kutymen, at man skifter dem begge eller undersøger dem begge i samme eftersyn. Det vil gøre det markant billigere, da man fordeler udgifterne på to dele, i stedet for en enkelt.
Har min bil en tandrem eller en taktkæde?
Det er ikke sikkert, at din bil har en tandrem. Det er nemlig ikke ale biler, der har en tandrem i motoren. Det skyldes, at de biler, der ikke har en tandrem, i stedet har en taktkæde. Det kan være en fordel, da en sådan kæde er vedligeholdelsesfri. Som følge af dette, forventes den også at holde hele bilens levetid.
Af denne grund er der heller ikke nogen angivne serviceintervaller for en taktkæde. Det er dog vigtigt, at du aldrig forventer livslang holdbarhed på noget i din bil. Det er også gældende for dens taktkæde. Du kan nemlig sagtens komme ud for, at den slides eller ødelægge, hvorfor du er nødt til at skifte den.
At køre med en ødelagt taktkæde er en skidt ting, da det kan forvolde stor skade på bilens motor. Faktisk kan det resultere i lige så store skader, som et sprængt tandrem. Derfor er der en smal risiko for, at det medfører en komplet udskiftning af bilens motor.
Hvad er forskellen på en tandrem og en taktkæde?
En tandrem og en taktkæde er ikke det samme, til trods for, at de faktisk har stort set samme opgave. Der er nemlig den forskel på en tandrem og en taktkæde, at en beskadiget taktkæde typisk viser sig mere synligt. Det kan nemlig resultere i symptomer såsom uensartet motorgang eller høj støj fra motoren.
Kører du i en bil med taktkæde, og oplever du disse symptomer, bør du strakt kontakt et værksted. Hvis du formår at tage problemerne i opløbet, kan du som regel undgå en større værkstedsregning. Disse symptomer er derfor vigtige at være opmærksom på.
Kan jeg selv udføre et tandremsskift?
Som udgangspunkt er der ikke noget, der forhindrer dig i at udføre et tandremsskift på egen hånd – i hvert fald ikke andet, end din viden. Man kan nemlig godt klare en sådan opgave selv, men det kræver dog en del viden om, hvordan en motor er skruet sammen.
Hvis ikke det er en viden, du ligger ind med, er det næppe en god idé at give sig i kast med opgaven. Desuden kræver det også, at du ikke er bange for at få beskidte fingre. Er du det mindste i tvivl om, hvorvidt du har den viden og de evner, der er påkrævet, bør du overlade arbejdet til en professionel mekaniker.
Bliver arbejdet ikke udført korrekt, vil motorens timing og synkronisering ende med at komme ud af takt. Det kan resultere i meget alvorlige skader på din motor. Sker det, så står du pludselig overfor en markant dyrere reparation, end hvis blot du havde ladet en professionel mekaniker udskifte tandremmen.