Hvad er verdens hurtigste bil?

Hvad er verdens hurtigste bil?

Det er de færreste, der er i tvivl om, at der er en evig kamp mellem hyperbilsproducenter, om at tage æren for at stå bag verdens hurtigste serieproducerede bil. Indtil for ganske nyligt var det Koenigsegg, der kunne bryste sig af denne titel med deres Agera RS, der satte rekord på hele 457 km/t.

Det er dog ikke længere Agera RS, der sidder på tronen. Nu er det derimod Bugatti Chiron, der kan bryste sig af at være verdens hurtigste serieproducerede bil. Den har nemlig lige sat en rekord, der er tæt på at være på hele 500 km/t.

Det betyder faktisk også, at det er den første serieproducerede bil, der har formået at bryde 300 MPH (miles pr. hour). Derfor bør der selvfølgelig heller ikke lægges skjul på, at det er noget af en bedrift som Bugatti har formået at opnå med deres Chiron.

Rekorden blev sat på Volkswagens testbane i Tyskland. Det lykkedes en næsten produktionsklar prototype af Bugattis Chiron at køre hele 490,484 km/t. Bag rattet i bilen med de næsten 500 km/t sad racerkører og jægerpilot Andy Wallace.

Skete ikke i en almindelig Chiron

Det bør dog gøres klart, at den nye rekord ikke blev sat i en helt almindelig Chiron. Derimod var det en rekord, der blev sat i en variant, der var specielt udviklet til at slå rekorden for verdens hurtigste bil. Det er en bil, de hos Bugatti har arbejdet med og udvikle på i løbet af 2019, forud for rekordforsøget.

Den er bl.a. blevet 25 cm længere, og den er også blevet sænket for at reducere vindmodstanden. Derudover er den også blevet forsynet med nogle nye specielle afgangsrør. Dette sikrer, at udstødningsgasserne bliver sendt længere væk fra bilen. Det er gjort for at undgå, at det påvirker bilens turbulens og aerodynamik.

En af de klart mest iøjnefaldende ændringer er, at der er mangel på en aktiv spoiler. Den har de ganske enkelt valgt at spare væk. Det har de gjort med henblik på at kunne gøre bilens karrosse så strømlinet som muligt – og det må siges at have haft indflydelse på dens topfart.

De har ikke blot strømline aerodynamikken

Det har dog ikke været nok at gøre bilen mere strømlinet, set i forhold til dens aerodynamik. De har desuden også været nødt til at pille lidt ved motoren. Den motor, der er at finde i denne variant af Bugatti Chiron, har fået det oldnordiske kælenavn, Thor.

Udgangspunktet for motoren er fortsat en 8-liters W16-motor, der er forsynet med fire turboer. De har dog formået at hæve effekten fra 1.500 til 1.600 hk. Både gearkasse og firehjulstræk er dog standard, som det er i den allerede lancerede variant af Chiron.

Der er endnu ikke give et klart svar på, hvornår vi kan forvente, at denne bil er at finde på gaden. Den skulle dog være tæt på produktionsklar. Desuden er der heller ikke give et officielt navn endnu, men der dog mange, der peger på, at den kommer til at hedde Chiron Super Sport.

Udviklet i samarbejde med partnere

Som angivet herover, er det en rekord, der er blevet sat i en Chiron, der er specifikt bygget til at slå denne rekord. Den var specielt konstrueret i samarbejde med den italienske fabrikant Dallara. De havde til opgave at hjælpe med at designe og fremstille bilens karrosseri samt udvikle den ekstreme aerodynamik.

Desuden har fabrikanten Michelin også været inde over samarbejdet. De havde nemlig fået til opgave at lave nogle specielle dæk til bilen. Disse dæk skulle nemlig kunne klare den enorme rotationshastighed, der lød på helt op til 4.100 omdrejninger i minuttet.

Rekordforsøg med livet som indsats

Når der skal sættes en rekord som denne, er der tale om en meget høj hastighed. Derfor kan selv de mindste faktorer faktisk være skyld i en dødsulykke. Til trods for, at den blev sat på en bane, der er hele 8,8 km lang, er der en strækning, hvor asfalten overgår fra at være gammel til at være ny.

Hvis denne overgang passeres ved en almindelig hastighed, er det ikke noget man bemærker. Det er dog en helt anden sag, hvis det er ved en hastighed på hele 447 km/t, som denne Bugatti Chiron kørte med, da den nåede hertil.

Chaufføren beskrev det som værende et ”long jump”, hvor man let kunne miste kontrollen over bilen. Derfor er det bestemt heller ikke alle, der kan køre en bil ved denne hastighed.

Hastighedsrekorden er ikke mission med bilen

På trods af, at de hos Bugatti er stolte over, at de kan skrive sig ind i historiebøgerne ved at være de første til at bryde 300 MPH-grænsen i en bil på landevejen, erkender de dog, at de nu vil rette deres fokus tilbage mod det, som i de mange har arbejdet med at kunne gøre til perfektion.

De luksuriøse sportsbiler er nemlig det, de ønsker at levere til deres glade købere verden over. Samtidig vil de gerne sikre sig, at de bevarer tronen som den ultimative superbil. I mange år har de formået at blive ved med at overgå dem selv i forhold til både udvendigt og indvendigt design.

Det er naturligvis også det, der er årsagen til, at der i dag kun er ganske få mennesker, der ikke ved, hvad en Bugatti er.

Relaterede artikler...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *